Dosering af vitamin B12 tilskud kan have stor betydning

Dosering af B12-vitamin
Dosering af B12-vitamin kan have stor betydning.

Fordi B12-vitamin optages på en meget speciel måde, kan den rette dosering have afgørende betydning for, om du optager vitaminet, eller om du optager nok af det.

Optagelsen af B12-vitamin er kompliceret, og i mange tilfælde optager du kun en meget lille del af den B12, du indtager. Den rette dosering af vitaminet kan derfor have stor betydning for, om du får nok.

Ofte anbefales kosttilskud med meget høje doser, både for at forebygge og afhjælpe B12-mangel. Høje doser er uskadelige, eftersom kroppen let udskiller det B12-vitamin, som den ikke kan optage.

I mange tilfælde er doseringen fra 100 til over 1.000 µg (mikrogram) dagligt, selv om dit reelle behov for optaget B12-vitamin måske ikke er mere end et par µg dagligt.

Ved lettere mangel eller mulig mangel kan det være bedst at tage en stærk B12-vitamin dagligt eller næsten dagligt for at være på den sikre side.

Ved udpræget mangel, skal der mere til.

Almindelige anbefalinger og forslag til dosering i forskellige situationer

Hvis du ikke mangler B12, men vil forebygge, fordi du har problemer med optagelsen af næringsstoffer (eller blot optagelsen af B12), og fordi du fravælger eller for det meste fravælger animalske fødevarer:

  • En smeltetablet på 1.000 µg et par gange eller tre om ugen mellem måltider eller 30 – 100 µg dagligt.

Hvis du ikke mangler B12 og ikke har hæmmet optagelse, men for det meste fravælger animalske fødevarer. En af følgende muligheder:

  • En multivitamin, der indeholder mindst 6 µg B12
  • En multivitamin med B12-vitamin samt af og til en smeltetablet på 1.000 µg.
  • En smeltetablet på 1.000 µg to gange om ugen.

Hvis du har symptomer på B12-mangel (også selv om en blodprøve angiveligt viser, at du ikke mangler B12):

  • Tag 1.000 µg dagligt som smeltetablet imellem måltider.
  • Hvis du stadig oplever symptomer, som tyder på B12-mangel, bør du snakke med lægen om at få taget yderligere prøver, for at at få bekræftet, at du ikke mangler B12 (den gængse og billige prøve ved lægen viser ikke altid, om en person rent faktisk får nok B12) og/eller få evt. foretaget prøver for at undersøge andre mangler eller få undersøgt, hvad der ellers kan være galt.

Ved konstateret mangel eller lavt niveau:

  • Følg lægens anvisninger, hvis han har givet dig nogen, eller spørg om der er noget i vejen for at følge nedenstående råd (han vil næsten helt sikker sige, at det er en god ide):
  • Tag mindst 1.000 µg B12 som smeltetablet to gange dagligt imellem måltider i en måned. Lad der gå 4-5 timer imellem hver tablet.
  • Dernæst: En smeltetablet på 1.000 µg imellem måltider i en måned eller to, eller indtil du får taget en ny blodprøve for B12.
  • Hvis blodprøverne for B12 stadig ikke er helt i orden, snakker du med lægen om, hvad årsagen kan være, og følger hans råd. Det er måske tid til at få foretaget andre undersøgelser — eller evt. blot fortsætte med 1.000 µg B12 dagligt i 2-3 måneder, før du får taget endnu en blodprøve.

Hvis du har haft B12-mangel:

  • Tag regelmæssigt rigelige mængder B12 som tilskud i en længere periode, så du igen får opbygget et lager af vitaminet. Læs evt. mere om kroppens lager af B12.

Ved hæmmet optagelse eller mistanke om dårlig optagelse

Hvis du pga. alder eller fordøjelsesproblemer, operationer, sygdom eller indtagelse af medicin mistænker eller ved, at din optagelse af B12 er hæmmet:

  • Tag 1.000 µg dagligt imellem måltiderne som smeltetablet.
  • Gør, hvad du kan, for at forbedre din optagelse (fx ved at forbedre din fordøjelse med sunde kostvaner, eller hvad der evt. er aktuelt i netop din situation). Læs mere om optagelse af B12-vitamin.

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail